Gremošanas traucējumi svētku laikā: 5 veidi, kā samazināt apdraudējumu

Gremošanas traucējumi svētku laikā: 5 veidi, kā samazināt apdraudējumu

Svētku sezona ziemā asociējas ar prieku, mieru un pilnību. Taču patiesībā šis laika posms bieži kļūst par diezgan lielu izaicinājumu mūsu organismam. Ja mierīgo svētku periodu saistām ar  visa tā, ko vien acis iekāro, ēšanu, pasīvu gulēšanu uz dīvāna, alkohola lietošanu un ilgstošu jautrību pie svētku galda, varam sagaidīt nepatīkamu rezultātu.  

Gremošanas sistēma ir viena no visjutīgākajām, kas reaģē uz izmainītu ikdienas režīmu svētku laikā. Statistika apliecina, ka svētku periodā cilvēki vairāk saskaras ar gremošanas traucējumiem, grēmām, refluksa slimības saasinājumu. Tas viss negatīvi ietekmē gan fizisko, gan psiholoģisko pašsajūtu. 

Lai svētku laikā varētu izvairīties no gremošanas problēmām un pēc svētkiem nevajadzētu ievērot drastiskas diētas vai izmantot papildus atpūtas dienas, vērts saglabāt mēru un balansu svētku periodā. Līdz ar to pēc svētkiem varēsim justies moži un enerģijas pārpilni.

Šajā rakstā atgādinām, kā samazināt gremošanas sistēmas apdraudējumu un ko darīt, ja gremošanas problēmas svētku laikā jūs tomēr ir piemeklējušas. 

Visbiežāk svētku periodā sastopamo gremošanas problēmu iemesli 

Gremošanas sistēmas traucējumus var izraisīt ļoti daudzi iemesli. Galvenie, kas raksturīgi svētku laika posmam, ir: 

1)    Kustēšanās trūkums 

Atvaļinājuma un svētku laikā ļoti bieži cilvēki mēdz atteikties no savām fiziskajām aktivitātēm. Taču kustēšanās trūkums palielina vēdera aizcietējumu risku un rada citus gremošanas traucējumus. Pat nerunājot par to, ka svētku laikā bieži apēdam lielu ēdiena daudzumu, kas bagāts ar kalorijām un vēl vairāk noslogo gremošanas sistēmu. Savukārt paēdot sātīgu ēdienu un ejot pagulēt uz dīvāna, varam viegli „iedzīvoties“ grēmās vai atviļņa simptomos.

Svētku periodā neaizmirstiet fiziskās aktivitātes, pēc paēšanas izejiet pastaigāties. Iesaistiet savus tuviniekus jautrās fizisko aktivitāšu nodarbēs, vairāk laika pavadiet svaigā gaisā – tas palīdzēs saglabāt un uzturēt labu pašsajūtu.  

2)    Alkohola lietošana

Alkohols var palielināt kuņģa skābju izdalīšanos un tādā veidā sakairināt kuņģa gļotādu, izraisīt grēmas, sliktu dūšu vai vemšanu. Alkohols var pastiprināt refluksa simptomus.  Alkoholu lietojot kopā ar taukainu vai ceptu ēdienu, tiek palēnināti gremošanas procesi – ēdiens ilgāk „nostāv“ zarnu traktā. Nākamajā dienā pēc liela alkohola daudzuma lietošanas var parādīties vēdera aizcietējums vai caureja. 

Tas nenozīmē, ka svētku laikā mums vajadzētu atteikties no alkohola lietošanas (izņemot ļoti specifiskus veselības traucējumu gadījumus), tomēr ir svarīgi alkoholu lietot ar mēru un atbildīgi. Izvairieties no alkoholiskajiem dzērieniem, kuros ir liels cukura daudzums, nemaisiet dažādus alkoholisko dzērienu veidus, dzeriet daudz ūdens, lai varētu saglabāt ūdens līdzsvaru organismā. 

3)    Pārēšanās 

Kad pārēdamies, kuņģis izplešas, lai piemērotos lielam ēdiena daudzumam. Izpleties kuņģis sāk „spiest“ citus orgānus, tādēļ jūtam diskomfortu – nogurumu, laiskumu vai miegainību. Pārēšanās dēļ iekšējiem orgāniem tiek radīta papildus slodze arī tādēļ, ka ir jāizdala vairāk hormonus un gremošanas fermentus. Pārēšanās var izraisīt grēmas, sliktu dūšu, veicināt atviļņa simptomus.  

Lai svētku laikā Jūs varētu izvairīties no pārēšanās, ievērojiet 3 vienkāršus ieteikumus. Pirmkārt, plānojiet savu ēdienkarti un regulāri, nelielām porcijām ēdiet visas dienas garumā. Otrkārt, vienā reizē neēdiet daudzus dažādus pārtikas produktus vienlaikus - pagaršojot vienu ēdienu, izbrīvējiet pārtraukumu, neaizmirstiet padzerties ūdeni. Treškārt, ēdiet lēnām, nenovēršot uzmanību no ēšanas, koncentrējot uzmanību uz  ēdiena garšu, tekstūru, ēšanas procesu. 

Atcerieties - kuņģis „sniedz“ signālu smadzenēm par sasniegtu sāta sajūtu laika periodā līdz pat 20 minūtēm. 

4)    Neatbilstoša ēdiena izvēle 

Ja svētku perioda ēdienkartē dominēs grūti sagremojams ēdiens, ja lietosiet pārāk mazu šķiedrvielu un ūdens daudzumu, palielināsies gremošanas traucējumu risks. 

Ēdiens, kura sastāvā ir liels taukvielu un cukura daudzums, var izraisīt vēdera pūšanos, diskomfortu vēderā, aizcietējumus. Tādi pārtikas produkti kā taukaina, cepta gaļa, piena produkti, citrusaugļi, tomāti, zaļi sīpoli, ķiploki, šokolāde vai ass ēdiens palielina kuņģa skābumu. Ja vienlaikus lietosiet lielu sulas, gāzētu dzērienu, kofeīna vai alkohola daudzumu, grēmu iespējamība vēl vairāk palielināsies.

Svētku laikā centieties ēst vairāk dārzeņus, svaigus vai žāvētus augļus, graudaugu produktus, sēklas, riekstus. Dzeriet vairāk ūdeni. Ierobežojiet pārstrādātas pārtikas, saldumu lietošanu. Taukainas, ceptas gaļas vietā ēdiet vistas gaļu, zivi. Taukainu mērču vai majonēzes vietā izvēlieties nerafinētu augu eļļu (piemēram, olīveļļu, linsēklu eļļu).  

Centieties augļus un citus produktus, kuru sastāvā ir liels cukura daudzums, ēst pirmajā dienas pusē. Pirms gulētiešanas vismaz 2-3 stundas neko neēdiet.  

5)    Stress

Tikšanās reižu plānošana ar tuviniekiem, gari pirkumu saraksti, sastrēgumi un pārpildīti veikali, gada beigu termiņi darbā un svētku galda sagatavošana var izraisīt diezgan lielu saspringumu un stresu. Nesabalansēta ēšana, smēķēšana vai alkohola lietošana var vēl vairāk palielināt stresa līmeni organismā. Stress, kā zināms, bieži izpaužas ar gremošanas traucējumiem. 

Lai svētku laikā Jūs sajustu emocionālu stabilitāti, jau iepriekš sastādiet savu darbu un darīšanu sarakstu prioritārā secībā. Centieties svarīgus uzdevumus neatstāt pēdējai minūtei. Taupiet laiku, iepērkoties internetā un nododot darbu izpildi arī citiem. 

Neaizmirstiet katru dienu atvēlēt laiku tām lietām, kas jūs atbrīvo un nomierina, piemēram, tā var būt pastaiga, grāmatas lasīšana, meditēšana. Arī kvalitatīvs miegs ir ļoti svarīgs. 

Kā rīkoties, ja svētku laikā izveidojas gremošanas sistēmas traucējumi? 

Dažkārt cilvēki, nepievēršot uzmanību gremošanas traucējumu iemesliem, piemēro ārstēšanas līdzekļus un ļoti drīz atkal saskaras ar tiem pašiem simptomiem. Tādēļ, sajūtot gremošanas sistēmas traucējumu, pirmais solis ir novērtēt, kas šos traucējumu varēja izraisīt. Tas var palīdzēt izvairīties no veselības problēmām nākotnē.

Gremošanas traucējumu gadījumā ir svarīgi dzert daudz ūdens. Lietderīgas ir arī ārstniecisko augu tējas. Piemēram, ķimeņu tēja samazina gāžu uzkrāšanos, savukārt kumelīšu, vērmeļu, pieneņu sakņu, diļļu augļu, kliņģerīšu ziedu tēja uzlabo gremošanu. 

Ja traucētas gremošanas sistēmas simptomi ir intensīvi, stāvokli var atvieglot, lietojot atbilstošas zālesGastrotuss® sīrups samazina refluksa simptomus un ar to saistītās grēmas, atraugas un citus simptomus.  

Uz jūras aļģu šķiedrvielu bāzes pagatavotais Gastrotuss kuņģī izveido aizsargslāni, neļaujot kuņģa skābei iekļūt barības vadā. Šis preparāts iedarbojas maigi, nesamazina kuņģa skābes, taču ļoti efektīgi samazina nepatīkamos refluksa simptomus. Svētku periodā Gastrotuss ir viens no labākajiem palīgiem. 

 

 

Related products

Atpakaļ